Import af norsk spildevand skal stoppes

19. januar 2024

Danmarks Fiskeriforening er meget bekymrede i kølvandet på, at DR har afsløret, at virksomheden IWS (tidl. RGS Nordic) fortsat har tilladelse til at udlede forurenet spildevand ud i farvandet mellem Stigsnæs og Agersø ved den sjællandske vestkyst.

– Havmiljøet i de indre farvande er under stort pres. Det er ikke så underligt, når havet også bruges som en losseplads for andre landes forurenede affald. Udledningen fra IWS skal stoppes hurtigst muligt, så vi kan få fiskene tilbage. Det håber jeg virkelig, at miljøministeren vil sikre, siger Svend-Erik Andersen, formand for Danmarks Fiskeriforening.

I Danmarks Fiskeriforening har man forfulgt sagen i årevis, og har blandt andet fået udarbejdet en videnskabelig rapport om udledningen fra IWS. Derfor var det også en glædens dag, da miljøministeren for få uger siden gjorde det klart, at transporten af norsk spildevand stopper.

– Vi har kæmpet for at stoppe udledningen i årevis, og ministeren har lovet, at udledningen bliver stoppet. Den udmelding var ikke til at misforstå. Derfor er vi skuffede over ministeren, og vi mener, ministeren skal følge sagen helt til dørs, lyder det fra Svend-Erik Andersen.

I Danmarks Fiskeriforening peger man på, at såfremt havmiljøet i de kystnære områder i Danmark skal forbedres, så kræver det en bredspektret indsats, hvor der sættes ind imod alle presfaktorer i havmiljøet.

– I dansk fiskeri er vi klar til at bidrage til, at vi får et sundt havmiljø i de kystnære områder. Hvis det skal lykkes, skal alle tage ansvar. Det gælder uanset om det handler om udledning af kvælstof, om udpegningen af beskyttede områder eller udledning af forurenet spildevand. Derfor skal forureningen fra IWS stoppes, siger Svend-Erik Andersen.
 (Kilde og foto: Fiskeritidende)