Svenske Gotlandsbolaget køber Osloruten fra DFDS

10. juni 2024

Som et af rederiet DFDS første faste ruter fra stiftelsen i 1866 har de berømmelige ”Oslobåde” sejlet vandet mellem København og den norske hovedstad Oslo tynd. Men ifølge en presseinfo fra Gotlandsbolaget overtager dette selskab ruten pr. 31. oktober 2024.

Med i købet er både ”Pearl Seaways” og Crown Seaways” samt en virksomhed med omkring 800 ansatte til søs og landstjeneste. Ifølge Gotlandsbolaget have ruten København-Frederikshavn-Oslo ca. 700.000 passagerer i 2023.

Det Forenede Dampskibs-Selskab har som rederi og logistikvirksomhede et rutenetværk over det meste af Europa, med ca. 60 færger og 20 færgeruter, hvoraf halvdelen er rene fragtruter og halvdelen kombinerede fragt- og passagerruter.

DFDS’ færgedivision opererer primært i Nordsøen, Østersøen, Den Engelske Kanal og Middelhavet og omfatter drift af terminaler og godsservice på skinner.

Logistikdivisionen, der står for 35% af selskabets omsætning, tilbyder dør-til-dør transport med lastbiler, godstog og containere.
(Kilde: Gotlandsbolaget og DFDS. Foto: L.M. Lassen  )