Uddannelse af skibsingeniører styrkes

31. marts 2022

Over 60 undervisere, studerende, redere og repræsentanter fra den maritime branche mødtes tirsdag den 29. marts til en workshop for at diskutere, hvordan man løfter uddannelsen af skibsingeniører og øger samarbejdet mellem universitetet og branchen. Det fortæller Danske Rederier i en presseudsendelse.

– Vi har brug for kompetente nye medarbejdere med tekniske færdigheder på højt niveau, som samtidig forstår, hvordan tingene hænger sammen i praksis med fx dataudveksling og behovet for energieffektivitet fra design til drift og optimering. Det er helt afgørende, at uddannelserne følger med tiden, at det maritime felt prioriteres langt højere, og at vi får uddannet langt flere, siger adm. direktør for Danske Maritime, Jenny N. Braat

-Danske rederier og den danske regering ligger helt forrest, når det kommer til klimaambitioner. Danmark er verdens 6. største søfartsnation, så vi har en tyngde. Det står desværre i skarp kontrast til, at vi mangler skibsingeniører. Vi har fået en masse gode inputs fra studerende og virksomheder, til hvordan vi skal øge synligheden for uddannelsen både hos de unge, men også politisk. Derudover skal vi styrke samarbejdet mellem uddannelsen og vores rederier, så branchens behov bliver endnu tydeligere i uddannelsen, siger direktør for Klima, Miljø og Sikkerhed hos Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn.(Kilde og foto: Danske Rederier)