Sommertravlhed hos færgerederierne

1. juli 2022

Såvel DFDS, Fjord Line, Scandlines og Molslinjen melder om stort antal bookinger i sommermånederne, hvor mange turister starter ferien til eller fra Danmark med en færgeoverfart.

-Efter to år med coronarestriktionerne og aflyste rejser, er der noget der tyder på, at mange folk længes efter en ferie til udlandet. Hos DFDS er sommersalget godt i gang, og vi har siden midten af april set en stor stigning i antallet af folk, der booker en rejse med os, siger Kim Heiberg, Route Director hos DFDS og fortsætter: -Vi ser også flere og flere, som vælger at tage deres køretøj med om bord på færgerne mellem København og Oslo. Det er naturligvis også tilføjelsen af Frederikshavn-benet til ruten i 2020, som har bidraget positivt til udviklingen. Nu glæder vi os til at tage imod alle de sommer glade gæster, som rejser mellem Danmark og Norge for at komme på ferie eller blot vil nyde en rejse til søs.

Hos Fjord Line, der med fem daglige afgange mellem Danmark og Norge fragter mange nordmænd og danskere på besøg i nabolandet, forventer man, at 2022 bliver endnu bedre end 2019.

– Højsæsonen ser rigtig lovende ud. Rejselysten er tilbage på et højt niveau, hvilket vi kan se af den kraftige stigning i vores bookinger. Skyldes dette til dels som en direkte følge af usikkerheden for nærværende i flyindustrien, kan jeg ikke sige med sikkerhed, men usikkerheden kan jo være en anledning til, at de søger over, siger Brian Thorsted Hansen, CEO i Fjord Line.

Travlt over hele linjen

For Scandlines, der har 60 afgange mellem Danmark og Tyskland hver eneste dag, er man nu tilbage på 2019-niveau og forventer særlig travlhed omkring de store rejsedage, der traditionelt set er lørdagene i juli. På grund af de mange daglige afgange er der stadig ingen dage som er helt udsolgte, men man kan være nødt til at vælge en afgang et par timer før eller efter, man havde planlagt.

Også hos ForSea, der sejler i pendulfart mellem Helsingør og Helsingborg tror man på en god sommer. Her ser det ud til, at antallet af gående passagerer kommer op på niveauet før Corona, mens antal biler næsten er tilbage på niveau.

Hos Molslinjen, som driver hurtigfærgerne på Kattegat samt ruterne, Fanølinjen, Alslinjen, Samsølinjen og Langelandslinjen forventes også stor travlhed på færgerne denne sommer. Molslinjen forventer som minimum at nå niveauet fra sommeren 2019.

Det samme gør Bornholmslinjen, som er en del af Molslinjen, hvor man mellem Ystad i Sverige og Rønne på Bornholm er oppe på samme niveau som i sommeren 2019. Her oplever man som hos DFDS også, at flere og flere tager bilen med.

(Kilde og foto: Danske Rederier)