Søfarende fra danske skibe får nu hjælp så de kan komme hjem

21. juli 2020

Flere tusinde søfolk på de danske rederiers skibe får nu en hjælpende hånd af regeringen til at komme hjem.

De mange søfolk har været strandet ombord på deres skibe, mens COVID-19-pandemien har bredt sig, og det har umuliggjort, at de har kunne afmønstre og komme hjem.

Nu er regeringen nået frem til en løsning med indspil fra Danske Rederier, Dansk Metal og Maskinmestrenes Forening.

Løsningen er at anvende visa-reglerne på en måde, så de søfarende, der har behov for det, kan få visum til at rejse ind i Danmark eller gennem Danmark, så de kan på- eller afmønstre i Danmark eller nabolandene. – Vi har kæmpet længe for at få vores søfolk hjem til deres familier, så jeg er meget glad for, at regeringen har lyttet og fundet en midlertidig model, der muliggør besætningskifte. Nu gælder det om at få afløst de mange søfolk så hurtigt som muligt,siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier i en presseinfo.

Ved indrejse i Danmark skal branchen selv tage en række forholdsregler for de søfarende, så risikoen for smittespredning minimeres.

Der vil blive oprettet særlige afdelinger til dem i lufthavne, så de ikke kommer i kontakt med andre, og det vil være muligt for udenlandske søfarende at blive testet for COVID-19 i Danmark.

Desuden skal rederierne eksempelvis sørge for, at de søfarende bliver isoleret på hoteller. (Kilde og foto: Danske Rederier