Opmuntrende fremskridt for bæredygtigt MSC-certificeret fiskeri

1. oktober 2020

Marine Stewardship Council (MSC) der er en international almennyttig organisation, der sætter en global standard for bæredygtigt fiskeri, oplyser Via Ritzau, at organisationen i sin nye årsrapport påpeger, at der er opmuntrende fremskridt i overgangen til bæredygtigt producerede fisk og skaldyr. Rapporten påpeger dog, at momentum skal øges, for at imødegå de enorme udfordringer havene står over for.

Nye tal viser, at mere end 17% af fangsterne på verdensplan i 2019/2020 er MSC-certificeret. Samtidig vokser antallet af virksomheder, der arbejder med forarbejdning og indkøb af MSC-certificerede fisk kraftigt.

Disse fremskridt falder sammen med en voksende bekymring for verdenshavenes sundhed. Blandt andet viser en FN rapport, at mere end en tredjedel af bestandene er overfiskede.

Der er imidlertid også en voksende erkendelse af, hvor vigtigt bæredygtigt fiskeri er for at beskytte vores have. I juni i år rapporterede FAO at bæredygtigt fiskeri er mere produktivt og modstandsdygtigt over for forandringer. Samtidig viser en FN rapport fra september 2020, at bæredygtigt fiskeri beskytter havets biodiversitet.
(Foto: Arkivfoto MTUD fra Danmarks Fiskeriforening)