Mercy Ships påbegynder lokal sundhedstræning i Afrika

30. juni 2022

MS ”Global Mercy”er ankommet til Senegal i Dakar, hvor det som verdens største civile hospitalsskib er på sin første afrikanske mission. Og midt i fejringen af dette er træningen af besætningen allerede i gang. I løbet af juni har mere end 260 senegalesiske sundhedsfagfolk modtaget træning om bord på dette splinternye hospitalsskib gennem en række kurser, der ruster dem til at kunne styrke kirurgisk, obstetrisk og anæstetisk pleje i Afrika.

Mercy Ships tilbyder gratis og livsforvandlende sundhedsydelser til mennesker i lande, der ikke selv har ressourcerne til det. Dette er netop tilfældet i Senegal, hvor man har færre end syv læger til

at behandle 100.000 mennesker. Mercy Ships arbejder desuden langsigtet med at opbygge de

lokale ressourcer og sundhedskapaciteten i de nationer, som de besøger, og derfor har ”Global

Mercy”målet om at træne mere end 260 senegalesiske sundhedsfagfolk. – Efter mange års planlægning, forberedelse og partnerskab er ”Global Mercy”nu officielt en del af

Mercy Ships flåde, hvilket fordobler mulighederne for at bringe håb og helbredelse i form af sikre og gratis operationer og derved forandre liv. Vi sigter mod at udbyde omkring 5.000 træningstimer

under dette første besøg af skibet, og vi ser frem til at vende tilbage til Dakar i 2023, hvor vi

vil fortsætte vores støtte og se den kirurgiske kapacitet styrket, siger Gert Van de Weerdhof,

administrerende direktør for Mercy Ships.

Præsidenten for Senegal Macky Sall deltog i indvielsen af ”Global Mercy”i Senegal, hvor han

forpligtede sig til at fremskynde adgangen til kirurgisk, obstetrisk og anæstetisk pleje for Afrikas

nationer. – Det er et stort skidt, at Senegals præsident og flere afrikanske ledere selv har anerkendt

vigtigheden i, at man fokuserer på at få flere og bedre uddannet sundhedspersonale. Det er

historisk, at de selv leder oprustningen af sundhedsvæsenets kapacitet, da det gør det langt mere

troværdigt, og bæredygtigt når budskabet kommer fra dem. I Mercy Ships kan vi hjælpe og bidrage,

hvilket vi glædeligt gør, men målet for os og de afrikanske ledere er, at nationerne på sigt selv kan

behandle deres befolkning, et mål vi nu arbejder sammen for,  siger Vibeke Hauge Førrisdahl,

Generalsekretær hos Mercy Ships Danmark.