Hovedparten af danske offshore skibe har Dannebrog agter

29. november 2021

Ifølge Danske Rederier er det Dannebrog, der oftest bliver valgt, når danske rederier sender deres offshore-skibe på havet for at løse opgaver indenfor havvind eller olie/gas.

Organisationen har således opgjort andelen af danskopererede offshore-skibe på dansk flag, og den ligger på 86 procent af den samlede danske offshore-flåde.

Ultimo november kom to store installationsskibe ”Wind Orca” og ”Wind Osprey” fra rederiet Cadeler så også under dansk flag. CEO i Cadeler Mikkel Gleerup siger i en presseinfo, at Danmark som søfartsnation har et rigtigt godt ry: – Det vil vi gerne bakke fuldt op om. Vi vil gerne være med til at give dansk søfart en endnu stærkere stemme både internationalt og herhjemme. Det gælder på klimaområdet, men også om at sikre den fortsatte tilgang af dygtige medarbejdere, som bliver et vigtigt konkurrencevilkår i fremtiden. Vi glæder os derfor over, at alle skibe i den voksende Cadeler-flåde kommer under dansk flag, lyder det fra rederidirektøren.  

I 2018 valgte Folketinget at inkludere opførsel af havvindmøller i de særlige sømands- og selskabsskatteordninger for skibsfarten. Det har gjort Dannebrog mere konkurrencedygtigt for offshore-branchen og er grunden til, at flere vælge at flage ind. – Det danske flag er et stærkt flag, og rederierne vælger Dannebrog, fordi det signalerer kvalitet. Cadeler er i rivende udvikling med base på hovedkontoret i København, og jeg er enormt stolt over, at de nu også vælger at flage ind. Det gør kun Danmark endnu stærkere som søfartsnation, og styrker os yderligere på offshore vind, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Cadeler har bestilt to skibe mere, som de ligeledes forventer skal sejle på dansk flag. 

45 rederier er i dag helt eller delvist beskæftiget med havvind herhjemme. De er i hård konkurrence med rederier fra specielt Holland, Storbritannien og Norge, og konkurrencen bliver kun større i takt med at markedet for havvind ser ud til at vokse drastisk i de kommende år.  
(Kilder og foto: Rederiet Cadeler og Danske Rederier)