Genåbning af Marinestuerne

19. april 2021

Spørgsmålet om hvornår Danmarks Marineforenings lokalafdelinger igen kan slå dørene op til deres marinestuer er på nuværende yderst aktuel. Det siger Landsformand Steen Engstrøm´, der uddyber: – Den beslutning kan dog kun træffes af det enkelte afdelings bestyrelse. Med forbehold for at jeg ikke har tolket det ganske komplicerede hierarki af love, regler og anbefalinger korrekt, er det min opfattelse, at de styrende parametre for beslutningen om genåbning af en afdeling er:

• Forsamlingsforbuddets (indendørs) udfasning. Altså tidspunktet for, hvornår vi må være mange nok i marinestuen.
  • Arealkrav indendørs for fortrinsvis siddende og/eller stående (servering). Altså hvor mange må der i alt være i marinestuen.
  • Offentlig adgang? Nej.
  • Sundhedsstyrelsens generelle retningslinjer og anbefalinger for forebyggelse af smittespredning.
  • Pas på hinanden og jer selv.

Med disse ord må de enkelte afdelingsbestyrelser så overveje om der skal genåbnes 21. april, 6. maj, 21. maj eller først 11. juni.

Husk dog at være særligt opmærksom på den politiske opfølgning forud for hver ny genåbningsdato og de automatiske nedlukninger ved for høj smitte i kommuner/sogne. God vind.