Fregatten JYLLAND har kurs mod 160-års jubilæum

10. september 2020

Alle sejl er sat,når der lørdag den 19. og søndag den 20. september 2020 rigges op til jubilæums fejring i Ebeltoft. Skibet, som havde stabelafløbning i 1860 fra Holmen i København, kan i 2020 fejre 160-års jubilæum, og det markeres hen over weekenden med kanonskud, historiske introduktioner for børn og voksne, ture med lift i 90 meters højde og mulighed for klatring i skibets rig. – Fregatten JYLLAND rammer i år sit 160-års jubilæum, og det vil vi gerne markere ved at invitere gæster til et par helt specielle dage, fortæller direktør Karin Buhl Slæggerup i en presseinfo.

Bølgerne er gået højt gennem fregatten lange historie. I dag ligger skibet i Ebeltoft, som et vartegn for byen og et levende museum, der med sine 71 meter, tre master, og 44 kanoner er et imponerende og enestående symbol på en fantastisk epoke i Danmarks maritime historie.  – Dykker man ned i historien, er det en dramatisk rejse, Fregatten Jylland har været på, og det er helt utroligt, at den kan fejre 160-års jubilæum. Skibet har overlevet et stort søslag, det har ageret kongeskib, sejlet på verdenshavene, været lejrskole for provinsbørn, har sågar været sunket og solgt til ophugning. Men det har heldigvis overlevet det hele, og vi glæder os meget til at fejre fregattens lange liv og vores maritime kulturarv, siger Karin Buhl Slæggerup der samtidig gør opmærksom på, at ledelsen er meget bevidste om hele Corona-situationen og har indført en lang række COVID19-foranstaltninger der har fuld fokus på flowet af gæster over de to dage, så gæsterne kan føle sig trygge ved et besøg.

Med et jubilæum i horisonten er der udsigt til et par spændende dage, når gæster bydes velkommen med historiske fortællinger, særudstillinger om Fregattens mange roller, aktiviteter for både store og små samt affyringer af skibets kanon. – Vi har et spækket program klar til vores gæster. Vi skyder kanonen af og tilbyder både en tur op i en 90 meter lift, hvor man kan nyde udsigten over Ebeltoft og vigen, og muligheden for at klatre i Fregattens rig. Og så vil der selvfølgelig være fødselsdagskage til alle fremmødte, lyder det fra KarinBuhl Slæggerup.

Dagsprogram kl. 10-16 for jubilæumsdagene:

Kl. 10:00: Dørene åbner for gæsterne

Kl. 10.30: Historisk introduktion om fregatten Jylland

Kl. 11.00: Skibsdrenges liv ombord – introduktion for børn

Kl. 11.30: Hør om fregattens kanoner

Kl. 12.00: KANONSKUD

Kl. 12.05: Lav dit eget reb

Kl. 13.00: Skibsdrenges liv ombord – introduktion for børn

Kl. 13.30: Lav dit eget reb

Kl. 14.00: Historisk introduktion om fregatten Jylland

Kl. 14.30: Lav dit eget reb.