Fregatten JYLLAND er også i år klar til julefest

15. november 2020

Det kommer ikke til at gå stille for sig, når to jubilæer markeres og julen søsættes den 20. november  på fregatten JYLLAND, fremgår det af et infobrev fra fregatinstitutionen. Datoen den 20. november 2020 er nemlig 160-året for skibets stabelafløb i København og oven i det, er 2020 også 60-året for fregattens ankomst til søkøbstaden Ebeltoft. Fregatten JYLLAND  markerer jubilæerne ved at affyre kanonen på bastionen klokken 1600, tænde lysene i riggen og tilbyde rabatter året ud. -Fregatten JYLLAND  rammer to jubilæer i år, og det vil vi gerne markere med en kanonaffyring. I samme omgang søsætter vi julen ved at tænde lysene i fregattens rig; lys som vi generøst fik doneret af Sparekassen Kronjylland i 2019. Endelig runder vi et begivenhedsrigt år af ved at give jubilæumsrabatter resten af året, siger direktør Karin Buhl Slæggerup.

Corona kræver nytænkt julefejring

På grund af de gældende Corona-restriktioner har institutionen besluttet ikke at invitere til begivenheden, ej heller at afholde den traditionsrige juleskafning i december. I stedet nytænkes juleperioden med flotte juletræer, lys og julepynt omkring og på skibet samt en konkurrence, hvor Fregatten Jylland udlodder en stor julekurv. – Selvom vi i år ikke kan invitere gæster til den traditionelle lystænding og juleskafning, skal julen selvfølgelig ikke aflyses på Fregatten JYLLAND. I stedet sænker vi entreen til 60 kroner for voksne og seks kroner for børn resten af året, så gæsterne kan opleve julestemning på skibet og se lysene lyse himlen op. Og så sætter vi en stor julekurv for hele familien på spil, uddyber Karin Buhl Slæggerup. For at få fingrene i julegavekurven, der indeholder gaver for hele familien, kan gæsterne gå på jagt efter små drillenisse-mus, som iklædt røde nissehuer har gemt sig i alle fregattens afkroge. Gættes antallet rigtigt, er man et museskridt tættere på julekurven