Forsvarets Efterretningstjeneste forudser ingen bedring i Guineabugten

11. december 2020

Verdens farligste farvand, Guineabugten ud for Vestafrikas kyst, har ikke udsigt til at blive mere sikkert i årene, der kommer. I hvert fald ikke, hvis landene i området selv skal løfte opgaven med at komme det omfattende pirateri til livs. Det fortæller Danske Rederier i en presseinfo. Her oplyses det også, at Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) i en netop udgivet risikovurdering for 2020 blandt andet vurderer, at de underlæggende årsager til pirateriet ikke forventes at ville ændre sig positivt på kort til mellemlangt sigt. De forventer heller ikke, at Nigeria og de øvrige lande vil kunne gribe effektivt ind over for piraterne. – Det er bekymrende, at FE konkluderer så klart, at landene i regionen ikke kan magte opgaven med at bekæmpe pirateri. Det kommer ikke bag på os, men nu har vi det sort på hvidt, at situationen ikke på kort sigt vil ændre sig, medmindre det internationale samfund stiller hjælp til rådighed, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier i presseinfoen.

Guineabugten har oplevet en markant stigning i piratangreb og kidnapninger de seneste år. Ifølge International Maritime Bureau (IMB) var der i 2019 121 kidnapninger i området, og for tiden sker 95 procent af alle kidnapninger til søs i Guineabugten. Piraterne forsøger at kidnappe besætningsmedlemmer fra alle typer skibe med henblik på at få udbetalt løsepenge.

God dansk dialog

Forsvarsminister, Trine Bramsen har i november drøftet problemerne i Guineabugten med både CEO i TORM og formand for Danske Rederier, Jacob Meldgaard og adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen. – Vi oplever, at forsvarsministeren til fulde forstår situationens alvor, og har givet udtryk for, at hun gerne vil drøfte sikkerhedssituationen med sine internationale ministerkollegaer. Det er vi i Danske Rederier taknemmelige for, og med den nye risikovurdering i hånden får vi som søfartsnation igen understreget, at der er behov for handling, siger Anne H. Steffensen.