Forbruget af bæredygtige fiskevarer er steget markant

6. oktober 2021

Via Ritzau fortæller, at Marine Stewardship Council (MSC), der er verdens mest købte miljømærke for bæredygtig fisk og skaldyr, i en sin nye årsrapport anfører at salget af bæredygtige fisk og skaldyr er steget med ca. 6 % i 2020-2021. Under pandemien har flere forbrugere valgt at købe mere certificeret fisk og skaldyr.

I rapporten kan man læse, at årsagen til disse stigninger er en øget bevidsthed om havene; behovet for at beskytte vores have kombineret med ændringer i indkøbsvaner under pandemien og voksende forpligtelser til bæredygtighed fra fisk- og skaldyrsmærker. – Flere forbrugere vælger at købe produkter med vores lille blå fisk på, hvilket er et tegn på, at bevægelsen for mere bæredygtig fisk og skaldyr vokser. Flere fisk er også blevet certificeret, og i Danmark udfører flere virksomheder som Letz Sushi og McDonald’s, der sælger 100 % certificeret fisk og skaldyr, et vigtigt arbejde for at støtte at vi får et bæredygtigt hav til den næste generation af forbrugere,” siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.
(Kilde: Via Ritzau)