Flyvevåbnet markerer den 1. oktober 70 års jubilæum med landsdækkende flyopvisning

30. september 2020

Den 1. oktober er det 70 år siden det danske Flyvevåben formelt blev oprettet. Det har været 70 år med suverænitetshåndhævelse, overvågning, redning og operationer i udlandet.

Dagen bliver fejret på flyvestationerne med mindre og Corona sikre medaljedage. Her bliver de medarbejdere, der på forskellig vis har gjort sig fortjent til en medalje, fejret på behørig vis. Samtidig uddeles Flyvevåbnets Jubilæumsfonds legater. – Flyvevåbnet har i 70 år været med til at passe på Danmark og skabe tryghed. Hver dag løser Flyvevåbnet vigtige opgaver ude og hjemme. Vi har et moderne Flyvevåben, som vores allierede roser og meget gerne vil samarbejde med. Det skyldes ikke mindst de dygtige og meget engagerede medarbejdere, siger forsvarsminister Trine Bramsen.

– Der er meget at fejre i Flyvevåbnet i denne tid. Vi har i min optik nogle af verdens bedste medarbejdere. De løser dagligt et væld af vigtige opgaver for Danmark, uddyber chef for Flyverkommandoen generalmajor Anders Rex.

Flyvevåbnet løser nationale opgaver hjemme og over Grønland og Færøerne og deltager løbende i internationale operationer. – Ud over alle disse opgaver har vi for nyligt også indfaset en ny skibsbaseret helikopter af typen Seahawk og er i gang med at forberede modtagelsen af Danmarks nye kampfly F-35. Det er en meget begivenhedsrig tid for Flyvevåbnet, og det ser ikke ud til at ændre sig, siger Anders Rex.

Stor øvelse
Det Nationale Luftoperationscenter i Karup sidder for bordenden i planlægningen af en øvelse, der handler om at træne samarbejde på tværs af enheder og flytyper – helikoptere, overvågningsfly, transportfly og kampfly. Øvelsen har tre formål: Det Nationale Luftoperationscenter får mulighed for at øve at planlægge og føre en større og kompleks luftoperation. Radar-overvågningsenhederne ved Air Control Wing får mulighed for at øve koordination og kontrol af mange fly på en gang. Sidst men ikke mindst får de flyvende enheder mulighed for at træne sammen med mange andre fly i luften på samme tid. – Det er ikke nyt at Flyvevåbnets flyvende enheder træner sammen. Men det er nyt, at vi på denne måde samler så meget som muligt på én dag. Det er en virkelig god mulighed for at trykprøve vores kunnen og vores processer”, siger brigadegeneral Karsten Fledelius Jensen, der er chef for det Nationale Luftoperationscenter.

Info på Facebook
På Flyvevåbnets Facebook-side ligger der et kort, der viser en grovskitse over, hvor i landet og på hvilke tidspunkter de flyvende enheder vil være synlige. De steder, hvor øvelsen vil være mest synlig, er i Thisted, Aalborg, Aarhus, Sønderborg, Køge, Bornholm og over hovedstadsområdet. I Aarhus og Køge vil redningshelikopterne lave øvelser over vand. I Thisted vil kampfly og helikoptere træne henholdsvis luftkamp og redning af nødstedt pilot. Hercules transportfly og hjemmeværnets Defender-overvågningsfly vil træne lavtflyvning, formation og observation rundt over det meste af landet og noget af ruten – bl.a. ved hovedstadsområdet – eskorteres af F-16. Også Bornholm får i løbet af dagen besøg af F-16.

(Kilde og foto: Forsvarskommandoen)