DFDS holder rederiets to Oslobåde i gang

9. september 2020

DFDS’ sejlads på København-Oslo og Frederikshavn-Oslo har været hårdt ramt af Covid-19. Bl.a. har skiftende danske og norske indrejserestriktioner sat passagertallet under pres. Senest har et krav om 14 dages karantæne ved indrejse i Norge for borgere i hovedstadsregionen presset passagertallet i bund.

Via Ritzau oplyser DFDS, at rederiet og fagforeningen Metal Maritime har indgået en aftale om nedsatte udeperioder og reducering af hyren på 17,5 % for en periode på fire måneder for deres medlemmer om bord, der udgør langt den største del af besætningen på de to skibe på ruten. – Det er en meget vigtig aftale for Oslobåden. Den hjælper os med at sænke omkostningerne så meget, at vi har bedre mulighed for at holde ”Pearl Seaways” og ”Crown Seaways” i drift i de næste vanskelige måneder og dermed sikre arbejdspladser og rejsemuligheder til Norge på trods af de ekstreme forhold, ruten sejler under i øjeblikket, siger Kasper Moos, der er passagerdirektør i DFDS. Han oplyser også, at forudsætninger er anderledes for skibenes stewarder/tjenerne, og det har derfor ikke været muligt at indgå en tilsvarende aftale med deres fagforening 3F. Dermed opsiges 26 ud af de 68 stewarder/tjenere der på nuværende er hyret på de to enheder.

-Selv om vi med aftalen med Metal Maritime kan sikre sejladsen og dermed rigtigt mange arbejdspladser om bord og på land, må vi også erkende, at fortsat drift har en pris, og vi er meget kede af at opsige tjenere, der har været med til sikre servicen og ruten gennem en meget vanskelig periode. Til gengæld er vi taknemmelige over, at vi sammen med Metal Martime har kunnet finde en løsning, der giver os mulighed for at vinde tid, indtil tingene vender til det bedre, uddyber  Kasper Moos.

(Kilde: Via Ritzau. Foto. DFDS)