Danske rederier kom godt gennem et svært år

11. marts 2021

2020 var ikke et år som alle andre. Verden lukkede ned og lukkede op ude af takt, og problemer med besætningsskift gav nogle store praktiske problemer for rederierne. Det til trods har de danske rederier klaret sig godt i 2020, og eksportniveauet lever næsten op til rekordåret 2019.

Ifølge foreningen Danske Rederier var den samlede eksport for søtransport i 2020 på 231,8 mia. kroner mod 240,3 mia. kroner året før. Det svarer til et fald på 3,5 procent. – Da de første måneder af 2020 var gået, anede vi ikke, hvilket år vi stod foran. Vi vidste, at forsyningslinjerne skulle opretholdes, og at handelsflåden var fuldstændig afgørende. Men det var som at navigere i tyk tåge, og ingen kunne spå om det kommende år. Nu kan vi gøre status og se tilbage på et år, hvor skibsfarten stort set holdt niveauet fra 2019. Det er flot, og illustrerer at rederierne har været en af hovedårsagerne til, at vi ikke har manglet varer, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Alene i Danmark ankommer ca. 75 procent, af det vi importerer, med skib.

Store begivenheder

Første halvdel af 2020 var blandt andet påvirket af, at olielagrene på land var fyldt, samtidig med at efterspørgslen på olie var lav. Det betød, at tankskibe kom i høj kurs som flydende olielagre, som bidrog til indtjening. Forbrugerne blev ved med at efterspørge de varer, der typisk fragtes i containere. Omvendt har udenrigsfærgerne været meget negativt påvirket af grænselukninger. – Selv uden Corona virus var 2020 et begivenhedsrigt år. Der var præsidentvalg i USA, brexit blev effektueret, og handelskrigen mellem USA og Kina rasede fortsat. Det er alle begivenheder, der kan give ustabilitet på verdensmarkedet, men på trods af det, er danske rederier mere eller mindre styret lige igennem, lyder det fra Anne H. Steffensen.

(Foto: Danske Rederier)