Danske Rederier er fuld af respekt for besætningen på ESBERN SNARE, der nu er på vej mod Guineabugten

24. oktober 2021

Det mindende om en festdag, da besætningen ombord på fregatten F 342 ESBERN SNARE i dag blev sendt afsted fra Frederikshavn af familie, forsvarsminister og øvrige gæster.

Adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen var med til at sende den danske besætning afsted. – Det er en særlig begivenhed at sende et dansk krigsskib afsted på en mission, som er så vigtig for os i Danske Rederier, og som vi virkelig har ønsket skulle gennemføres. Jeg er fuld af respekt for de ansatte i Forsvaret, som nu tager afsted for at højne sikkerheden for handelsflåden. Dem og deres familier skylder vi en kæmpe tak, siger Anne H. Steffensen.

Guineabugten har været hårdt plaget af piratangreb og kan med rimelighed betegnes som verdens farligste farvand. Det seneste halve år har antallet af piratangreb været forholdsvis lavt, men det betyder ikke, at faren er drevet over. – Piraterne har svært ved at lave angreb i regntiden på grund af det dårlige vejr. Derfor ser vi ofte, at angrebene tager til omkring november, når vejret bliver bedre, og det danske kommer dermed på det bedst tænkelige tidspunkt, uddyber Anne H. Steffensen.

Anderledes opgave

Mange danske rederier sejler i området, og I 2020 eksporterede de for 7,8 mia. kroner til landene i Guineabugten. Opgaven er anderledes end ved piratmissionen i Adenbugten, hvor det primært var en sejlkorridor langs Somalias kyst, der skulle beskyttes. I Guineabugten skal skibene ind til en lang række forskellige havne, og det gør beskyttelsesopgaven mere kompleks.

Fakta:

• I gennemsnit befinder der sig 30-40 danskopererede skibe i Guineabugten.
  • Danske rederier har både container-, tørlast- og tankskibe i området.
  • I 2020 havde danske rederier næsten 2.400 havnekald i GoG.
  • Nigeria og Ghana er de vigtigste lande i området med 39 procent af eksporten og 27 procent af de danske havnekald.
  • I 2020 eksporterede danske rederier for 7,8 mia. kroner til landene i GoG.
  • I første ni måneder af 2021 blev der rapporteret 28 hændelser i GoG (IMB)
  • 51 besætningsmedlemmer blev i årets første ni måneder kidnappet i GoG (IMB). Det er samtlige kidnapninger til søs i verden.