Danske rederier eksporterer ydelser for mere en 133 mia. kroner i første halvår 2021

10. august 2021

Organisationen Danske Rederier fortæller i en presseinfo, at rederiernes eksport af søtransport er øget med 13 mia. kr. til enorme 133,6 mia. kr. i første halvdel af 2021. Tallene er baseret på en opgørelse fra Danmarks statistik.

De nye tal glæder adm. direktør i Danske Rederier Anne H. Steffensen – Jeg er glad for at se, at vi trods vanskelige udfordringer med at få vores besætninger til og fra skibene har formået at holde dampen oppe og verdenshandlen flydende. Rederierne og de søfarende har om nogen sørget for, at vi ikke har manglet noget under coronakrisen. Det kan vi godt være stolte af, siger hun i presseinfoen.

Store forskelle i segmenter

Mens der har været fuldt tryk på tørlast- og containermarkedet, så har det set sværere ud for tank- og passagerskibene.

Det skyldes blandt andet, at rejserestriktionerne har holdt flyene på jorden, bilerne i garagerne og turister fra at besøge deres nabolande. Så vi har sejlet med betydeligt mindre brændstof til fly og biler end før coronakrisen. – Der er ingen tvivl om, at coronakrisen har ramt vores rederier meget forskelligt. Mens nogle har haft mere end rigeligt at lave, har eksempelvis vores udenrigsfærger måttet spejde langt efter passagerne. Det gør billedet lidt broget, og jeg glæder mig derfor til, at Corona er en saga blot, og vi igen har bedre sigte, siger Anne H. Steffensen.

Danske rederier eksporterede i 2020 for 237 milliarder kroner.

(Kilde og foto: Danske Rederier)