Dansk fregat afsejler i efteråret til Guineabugten ved Vestafrika

17. marts 2021

Allerede i efteråret sætter en dansk fregat efter planen kursen mod syd med destination sat til Guineabugten ved Vestafrika. Området er hårdt plaget af pirateri og kidnapninger og betegnes med rette som verdens farligste farvand. Derfor er man hos Metal Maritime glade for beslutningen om at sende en dansk fregat til området. – Det er godt, at Danmark som en af verdens førende søfartsnationer, tager sin del af det internationale ansvar for at beskytte skibe og søfolk mod pirateri. Det skylder vi besætningerne om bord, lyder det i en presseinfo fra Ole Phillipsen, formand for Metal Maritime & CO-Søfart.

I gennemsnit sejler 30-40 danskopererede skibe i Guineabugten på daglig basis, og tre danske handelsskibe er over de seneste måneder blevet angrebet af pirater i området.

Hos Danske Rederier har man arbejdet målrettet for at få øget sikkerheden for handelsflåden og derfor er Anne H. Steffensen, administrerende direktør, taknemmelig for beslutningen. – De mange angreb i Guineabugten er det, der har holdt os vågne om natten de sidste mange måneder, og vi har derfor haft som vores højeste prioritet at få gjort noget for søfolkenes og handelsskibenes sikkerhed. Ingen søfarende skal frygte at møde på arbejde. Alle skal kunne være sikre på at komme helskindet hjem, siger Anne H. Steffensen.

Guineabugten er et stort område, og piraterne opererer ofte langt fra kysten. De går målrettet efter at kidnappe besætningsmedlemmer for på den måde at kunne kræve løsepenge. – Vi har haft en god dialog med forsvarsministeren og myndighederne om den uholdbare situation, og jeg tør på hele branchens vegne godt sige, at vi er taknemmelige for, at regeringen nu sætter handling bag ordene, siger Anne H. Steffensen.

Den danske fregat er udstyret med en SEAHAWK-helikopter og vil kunne indsætte specialoperationsstyrker fra fregattens maritime indsatsstyrke, hvis det bliver nødvendigt.  Indsatsstyrken er blandt andet uddannet til at udføre undsættelsesoperationer på kaprede skibe. – Det danske flådebrag vil uden tvivl gøre en stor forskel. Danmark går forrest og viser vejen, og jeg håber og tror, at det kan have en afsmittende effekt på andre lande. Det er blevet bemærket internationalt, at vi er meget aktive i at løse problemet fra dansk side,” siger Anne H. Steffensen.

I januar udnævnte Danmark den nye særlige repræsentant for maritim sikkerhed, Jens-Otto Horslund, og øgede støtten til bekæmpelse af maritim kriminalitet med 10 mio. kroner.
(Kilde og foto: Danske Rederier og Metal Maritime/CO-Søfart)