Dannebrog til tops for de udsendte

6. september 2021

Der er god grund til at give de, der har været sendt ud i verden i Danmarks tjeneste, et klap på skulderen. Vores forsvar og udenrigstjeneste yder et kæmpe bidrag til at sikre vores tryghed i Danmark. Det siger organisationen Danske Rederier i en presseinfo. – Vi er i rederierne dybt taknemlige for den store indsats, vores udsendte har ydet og fortsat yder og det kæmpe offer de og deres familier bringer. Vi skylder dem alle en stor tak, og derfor hejste vi selvfølgelig flaget den 5. september, lyder det fra Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Sikrer retten til fri sejlads

Fra rederierne går tankerne på Den Nationale Flagdag for Danmarks udsendte særligt til dem, der har været udsendt for at bekæmpe pirater og passe på handelsflåden. Det gælder både de udsendte fra Frømandskorpset, og besætningerne på Søværnets fregatter. – Vi er helt og aldeles afhængige af retten til fri sejlads. Og derfor er er jeg enormt taknemmelig både over den kæmpe indsats som vores udsendte ydede i Adenbugten ud for Somalia, men i høj grad også for beslutningen om at sende en fregat til Guineabugten til november. Det betyder alverden for vores søfarende at vide, de har nogen, der passer på dem. Det er ikke en ufarlig tjans at patruljere og gribe ind i piratfyldt farvand, så jeg har den allerdybeste respekt for dem, der stiller op, siger Anne H. Steffensen.

(Kilde og foto: Danske Rederier)