Danmarks Maritime Folkemøde 2022 har programmet på plads

13. august 2022

Kronen på Korsør eventen Maritim kulturuge er de to slagkraftige arrangementer: Danmarks Maritime Folkemøde og Åbent hus på Flådestation Korsør. Kulturugen løber over hele uge 34 medens Folkemødet og Åbent Hus bliver iscenesat lørdag den 27. august.

Den drivende kraft i Danmarks Maritime Folkemøde er ledelsen på Forberedende Grunduddannelse – FGU Syd- og Vestsjælland (FGU-SV). Tanken bag Danmarks Maritime Folkemøde er, at eventen skal være ankerplads for visioner, ideer og politiske holdninger inden for det maritime.

Med baggrund i erfaringer fra de på nuværende tidspunkt to afholdte folkemøder i 2018 og 2019, genåbner den maritime event efter to pandemi år med alle sejl sat. I en udsendelse fra arrangørerne fremgår det, at mødet i år afholdes ved FGU SV ´s værft på Korsør havn og ikke med aktiviteter fordelt bredt på havneområdet. – Værftet vil, som ved tidligere folkemøder, blive indrettet med scener til debatter, musik, samtaler, interview og foredrag. Der vil være café områder, og det vil være muligt at lægge til kaj med en flydende aktivitet, oplyser FGU-SV.

Flot og alsidigt program
Fra kl. 1000 og frem til kl. 1700 har gæsterne mulighed for at overvære en række aktiviteter med maritimt tilsnit.

Åbningen sker således med kanonsalut fra kanonjollen CORSØR efterfulgt at fællessang og Tapto af Søværnets Tamburkorps.

Resten af dagen står den først på samtaleinterview med orlogskaptajn Anders Puck Nielsen om Danmarks rolle i forbindelse med krigen i Ukraine, modeopvisning for både, grøn omstilling for træskibe, musik med Anders Mikkelsen kendt fra Skagen Festival, Debat med titlen ”Giv os torsken tilbage” samt fortælling om Danmarks i øjeblikket største renoveringsprojekt af det historiske træskib ”Bien”.

Kl. 1430 er der planlagt et syngende oplæg om FGU SV ´s lokale maritime projekt. Det er et projekt, der skal styrke havnebyen Korsørs maritime aktiviteter. Underholdningen krydres med gratis fadøl.

Senere er der debat om Slagelse Kommunes nye strategiske platform ”Se til Storebælt”.

Dagen afrundes med musik af Leif Erntsen og Shane Donelly samt FGU SV ´s elevband Musik FGU.

Åbent hus på Flådestation Korsør
Som skrevet er der samme dag Åbent hus på byens Flådestation. I 2019 benyttede 9.052 personer sig af muligheden for at komme tæt på dansk Forsvar og Beredskab. Ud over de militære relaterede oplevelser, hvor besøg på Søværnets enheder fylder meget, har de besøgende også mulighed for at få indsigt i en række forsvarspositive organisationers medlemsmuligheder. Til den ende har blandt andet Danmarks Marineforening opstillet infotelt.

Ud over muligheden for at få en snak med medlemmer af Danmarks Marineforening på Flådestationen, kan personer med interesse for et passioneret maritimt fællesskab søge yderligere informationer hos Korsør Marineforening, der i anledningen af Danmarks Maritime Folkemøde holder åbent for alle i marinestuen på Søbatteriet 3 i Korsør.
(Kilde og foto: FGU SV. Marineforeningen Tidsskriftet ”Under Dannebrog”)