Danmark holder sin femteplads

13. juli 2020

Det har været et vindblæst halvår for danske rederier. Coronakrisen har givet udfordringer ud over det normale. Det oplyser organisationen Danske Rederier.

Men på trods af svære vilkår har rederierne fastholdt kapaciteten, og den samlede danske handelsflåde er derfor fortsat verdens femtestørste handelsflåde målt på opereret tonnage.

Nye tal fra Danske Rederier viser, at den samlede danske handelsflåde pr. 1. juli udgør 64,2 mio. bruttoton* fordelt på 2.064 fartøjer. – Jeg er glad for, at Danmark ligger stabilt på den femteplads, vi indtog sidste år. Siden 2015 har der været en stor vækst på 25 procent i den samlede danske handelsflåde, men med de usikkerheder, der ligger i verdensøkonomien lige nu, er tiden ikke til at øge kapaciteten, men derimod at fastholde positionen, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

I januar 2020 var den samlede kapacitet (bruttotonnage) i den danske handelsflåde på 64 mio. BT fordelt på 2.036 fartøjer, mens den i juli 2019 var marginalt højere med 64,7 mio. BT fordelt på 2.089 fartøjer.

(Kilde og foto. Danske Rederier)