Fregatten NIELS JUEL er i havnen på Flådestation Korsør platform for gratis online-koncert, der skal fejre veteraner i Danmark og resten af verden. Koncerten sker i samarbejde med Veteranfonden.

Fredag den 8. maj går Martin Jensen ombord på fregatten NIELS JUEL  med sin DJ-pult. Med i bagagen har han også over 1,8 milliarder afspilninger på Spotify, hvilket gør ham til en af de største DJ’s i verden. Det oplyser Forsvarskommandoen.

Fra skibet vil han give en koncert, som vil blive live-streamet på internettet. Formålet med koncerten er blandt andet at fejre veteranerne i Danmark og udlandet. - Ideen til at gennemføre koncerten ombord på NIELS JUEL opstod mellem DJ Martin Jensen og én af mine medarbejdere, der kender hinanden gennem musikken. Jeg er derfor rigtigt glad for den opbakning, som vi blev mødt med fra alle sider i Forsvaret, da vi præsenterede muligheden for at sende en spektakulær musikalsk hyldest til vores veteraner, siger skibschef  kommandørkajtajn Michael G. Landmark.

Coronavirus/covid-19 har forårsaget, at musikfestivalen ENGAGE, der sætter fokus på anerkendelse af veteraner, er blevet aflyst. Første del skulle være løbet af stablen i København i slutningen af maj, mens anden del skulle have foregået i Skive til august. Derfor vil veteranerne i Danmark og udlandet i år blive hyldet med fredagens koncert. Under koncerten vil der via et link være mulighed for at give støtte til Veteranfonden. Formand i Veteranfonden Jeppe Michael Jensen, som ligeledes er manden bag ENGAGE, glæder sig over samarbejdet med Martin Jensen. - Vi er glade for at kunne invitere vores gæster til unik musikoplevelse sammen med folk fra hele verden. Det kunne Forsvaret og Forsvarsministeren heldigvis også se en idé i. Ellers er det ikke sådan lige at blive godkendt til at spille på en fregat, siger Jeppe Michael Jensen.

Forsvarsminister Trine Bramsen roser den gode idé: - Jeg værdsætter altid gode initiativer, der støtter vores veteraner. Det helt afgørende, at vi passer godt på dem, der har passet godt på os. Det gælder ikke mindst i denne særlige tid, som jeg ved kan være ekstra svær for nogle af vores veteraner. Koncerten er et super initiativ, som, jeg håber, kan give et afbræk i krisen.

Det er ikke muligt at opleve koncerten i Korsør. Man kan følge koncerten på Niels Juel via Martin Jensens profil på Twitch. Showet er gratis og begynder kl. 19.00.

Landskontoret:

Trondhjemsgade 5 kld.