Danske Rederier følger udviklingen i Hormuzstrædet

Hver måned sejler ca. 150-170 dansk opererede skibe gennem Hormuzstrædet. Området er en vigtig handelsrute - både for de mange danske fartøjer og for den internationale skibsfart, og derfor har Danske Rederier øjnene rettet mod området.- Det er desværre ikke noget nyt, at situationen er anspændt. Men de seneste dages udvikling får os naturligvis til at holde et meget vågent øje med aktiviteterne i området. Handelsskibene skal fortsat tage deres forholdsregler og vise agtpågivenhed, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier, via en presseinfo.

Hormuzstrædet er en meget befærdet livsnerve for international skibsfart, og derfor følger dansk og international skibsfart nøje med i udviklingen i området. 20 – 30 procent af verdens energitransport går gennem strædet, og cirka seks procent af danske rederiers eksport kommer fra Mellemøsten - Det vigtigste for os er, at handelsskibene kan sejle trygt og roligt gennem Hormuzstrædet. Derfor er vi i løbende dialog med både de danske myndigheder og vores medlemmer om situationen. Det er vigtigt, at de politiske spændinger bliver deeskaleret og fremfor alt, at handelsskibene ikke bliver utilsigtet inddraget som part i konfilkten, lyder det fra Maria Skipper Schwenn.

Landskontoret:

Trondhjemsgade 5 kld.