Fregatten JYLLAND udnævner tidligere borgmester i Ebeltoft Jørgen Brøgger til nyt æresmedlem.

Onsdag d. 10. februar klokken 11.30 bliver tidligere borgmester i Ebeltoft og forhenværende formand for Fregatten Jyllands bestyrelse, Jørgen Brøgger udnævnt til æresmedlem af Fregatten Jylland. Det skriver fregattens ledelse i en pressemeddelse.

Da Jørgen Brøgger i efteråret 2015 af helbredsgrunde nedlage sine politisk hverv, gik han også ud af Fregatten Jyllands bestyrelse. Gennem mere end en menneskealder har Jørgen Brøgger stået vagt om Fregatten Jylland. Brøgger, der er uddannet arkitekt, sejlede i sine unge dage som tømmermand på skoleskibet Danmark og i Søværnet, inden han slog sig ned i fødebyen Ebeltoft. Han er en ivrig, flittig og kyndig jagthornsblæser, en fritidsinteresse som går fint i spænd med hans øvrige hobbyer: Jagt og skydning.

Man kan fristes til at tvivle på, hvorvidt det var interessen for skibe og godt håndværk, der drev Jørgen Brøgger ind i politik, eller om det var i rollen som politiker og senere borgmester i Ebeltoft der ledte ham til Fregatten Jylland. På Fregatten Jylland er man ikke i tvivl: Jørgen Brøggers hjerte brænder mere end almindelig varmt for Fregatten Jylland. Sikkert er det, at han har ydet en enorm vigtig indsats for bevarelsen af Fregatten, siden han første gang blev valgt ind i Fregatten Jyllands Repræsentantskab i 1980. I januar 1986 blev han valgt ind i Fregatten Jyllands bestyrelse og i 1997 blev han udnævnt til medlem af Repræsentantskabet. Året efter var han tilbage i bestyrelsen og blev fungerende formand i en kort periode. Fra 2002 satte han sig som nyvalgt borgmester i Ebeltoft i formandsstolen. En post han bestred i en periode på mere end 13 år.

Siden 1980 har han fungeret som forbindelsesled til Marineforeningen i Ebeltoft og i resten af landet. Han har også fungeret som de naturlige bindeled til Helgolandslauget og Kristiansand omkring 9. maj arrangementet Søværnets dag, som markeres hvert år både i Ebeltoft og i den norske by Kristiansand. Jørgen Brøgger har også været en utrættelig forkæmper for Fregatten på Christiansborg, hvor han velargumenteret har konfronteret landspolitikerne med det urimelige og uholdbare i, at samfundet ikke har sikret det uvurderlige stykke kulturarv, som Fregatten Jylland er, for eftertiden.

Jørgen Brøgger er Fregatten Jyllands tredje æresmedlem, de to øvrige er Lise Aarsleff og Bernt Kure.

Landskontoret:

Trondhjemsgade 5 kld.