Bornholms borgmester på havnebesøg i Ystad, Skåne

13. juni 2021

Regionskommune Bornholms borgmester Thomas Thors besøgte ultimo uge 23 formanden for regionstyrelsen i Skåne, Carl-Johan Sonesson samt havnedirektør Björn Boström Ystad Havn for at drøfte trafikken mellem Skåne og Bornholm. – Ystad og Bornholm er tæt forbundne og vigtige for hinanden. Bornholm har næsten 40.000 indbyggere, hvoraf mange er afhængige af transittrafikken via Sverige. 97 procent af al persontransport mellem det danske fastland og Bornholm går via færgeforbindelsen mellem Ystad og Rønne. Det er meget positivt at have muligheden for at besøge Ystad Havn, der har foretaget store investeringer for blandt andet at imødekomme et øget behov for at rejse til Bornholm, siger Thomas Thors i en presseinfo.

Ystad kommune har for nylig investeret over en milliard i at udvide havnen for blandt andet at kunne imødekomme den forventede stigning i trafikken til og fra Bornholm. Desuden har Bornholmslinjen investeret i verdens største katamaran, som efter planen skal i drift på ruten mellem Ystad og Rønne fra næste forår.

Ifølge formanden for regionsstyrelsen i Skåne, Carl-Johan Sonesson bidrager Bornholmstrafikken til øget turisme i hele regionen, og den bidrager også til danskernes, svenskernes og andres muligheder for at rejse hurtigt og nemt til og fra Bornholm. – Dog har grænserestriktionerne mellem Sverige og Danmark med jævne mellemrum givet trafikken vanskelige vilkår. Forbindelsen mellem Ystad og Bornholm minder os om, at vi bor i en grænseregion, hvor Sverige og Danmark har brug for at tale med hinanden, når det kommer til beslutninger om vores fælles grænser, lyder det fra regionsformanden.

Begge politikere er enige om, at Danmark og Sverige skal blive bedre til at samarbejde, ikke at træffe beslutninger, der rammer grænseregionerne, og at de inden en potentiel næste krise skal blive enige om, hvordan spørgsmål som grænserestriktioner kan håndteres i fællesskab.

Ystad Havn er en af Sveriges hurtigst voksende havne. Det er den største havn i Sverige med daglig færgetrafik til Polen og Bornholm og den næststørste passagerfærgehavn. I flere år har Ystad Havn oplevet en markant stigning i både gods- og persontrafik, og det ser ud til, at stigningen fortsætter.
(Kilde og foto: EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation)