Bedre forhold for danske CTV skibe i Hollandsk farvand

10. maj 2022

Fremover bliver det nemmere for danske rederier at få og udføre service og vedligeholdelsesopgaver i offshore-sektoren i Holland.

En ny aftale mellem Danmark og Holland sikrer lige vilkår i både hollandske og danske farvande, og gør det muligt for rederier at udnytte hele kapaciteten på deres CTV´er, skibe der bruges til at fragte mandskaber til og fra havvindmølleparker. Aftalen glæder CEO for MHO-CO, Mik Henriksen, som allerede opererer i offshore-sektoren i Holland. – Det åbner nogle nye muligheder for os, som kommer til at betyde, at vi kan byde ind på andre og større opgaver. Indtil nu har vores både ikke været konkurrencedygtige i Holland og Belgien, pga. den uudnyttede kapacitet. Så det bliver rigtig spændende, siger Mik Henriksen i en presseinfo.

Sidste år byggede MHO-CO to nye CTV´er, som kan sejle med op til 36 personer. En kapacitet de indtil videre langt fra har kunne udnytte i offshore-sektoren i Holland. – Vores to nye CTV´er er hybrid-katamaraner, hvor elmotorer sparer på udledning af CO2, men også på vægt og plads, hvilket betyder vi har plads til mange flere personer end tidligere CTV´er. Når vi har arbejdet i Holland, så har vi sejlet med halvtomme skibe, fordi vi ikke måtte fylde skibene op. Det er tosset på så mange planer, uddyber Mik Henriksen.

Aftalen betyder at både hollandske og danske skibe må transportere mere end 12 medarbejdere med højhastighedsfarttøjer, når de opererer i nationale farvande i Danmark og Holland. Ind til nu har det kun været tilladt for begge lande i dansk farvand, mens det kun var tilladt for hollandske skibe i Hollandsk farvand. – Vi har en række rederier, som har været fremsynet. De har investeret i CTV´er, som kan transportere mange flere personer. Det er både grønnere og mere effektivt. Derudover er det kun rimeligt at der er lige vilkår, når rederierne byder ind på opgaverne i offshore-sektoren i Holland, siger organisationen Danske Rederiers direktør for klima, miljø og sikkerhed, Maria Skipper Schwenn.

I alt 45 danske rederier er i dag helt eller delvist beskæftiget med havvind.

(Kilde og foto: Danske Rederier)