Udenlandske værfter inviteres til vedligeholdelse af Søværnets skibe.

Ifølge dagbladet Børsen frygter danske værfter tab af arbejdspladser efter et historisk strategiskifte i Forsvarsministeret. Med få undtagelser laver de danske værefter i dag alle reperations- og vedligeholdelsesopgaver for Søværnet. Men nu har forsvarminister Nicolai Wammen besluttet, at et syvårig vedligeholdelseskontrakt på relevante over 50 enheder i Søværnet skal tilrettelægges som et EU-udbud. Kontrakten har en anslået værdi på rundt 700 mio. over de syv år. Værfterne betragter forsvarministerens kursskifte som endnu et udslag af dansk duksedrengeattitude over for EU. Dette fordi paragraf 346 i Rom-traktaten giver adgang til at undlade at sende opgaver for EU-landenes flådeenheder i EU-udbud. Børsen citerer Niels Ørskov, formand for Orskov Yard i Frederirkshavn for at sige, - at lande som Tyskland, Sverige eller England aldrig kunne drømme om  at sende vedligeholdesopgaver af deres flådefartøjer ud i et officielt EU-udbud.