Forsvarsministeriet sikre helårssejlads til Ertholmene

Ifølge Værnsfælles Forsvarskommando har Forsvarsministeriets stratetiske udbudskontor medio januar 2015 indgået en aftale med Christiansøfarten, der over de næste fem år sikre fem daglige hverdagsoverfarter fra Gudhjem til Danmarks østligste øgruppe Ertholmene 20 km nordøst for Bornholm. I weekenderne i vinterperioden har de 100 beboere ingen forbindelse til Bornholm ud af øerne.

Faldende passagertal og mindre fragt har over de senere år gjort færgeforbindelse urentabel uden for turistsæsonen. Ifølge Peter Stage Jensen, skipper og medindehaver af Christiansøfarten, var færgedriften formodentligt blev helt indstillet i vinterhalvåret, hvis ikke aftalen om tilskud til driften var kommet i stand. – Siden 2004 har vi mistet mere end halvdelen af passagerne. 25.000 årlige lejrskoleelever er for eksempel faldet til 5.000, og vi fragter ikke længere fisk om vinteren, fordi der ikke landes fisk på Ertholmene. Chefen for Forsvarsministeriet stratetiske udbudskontor Jens Oddershede begrunder tilskuddet som værende samfundsbegrundet.

Ertholmene er en øgruppe med rundet 100 indbyggere ca. 20 km nordøst for Bornholm i Østersøen. Øgruppen består af de to beboede øer Christiansø og Frederiksø, samt nogle ubeboede småøer og klippeskær. De to hovedøer er forbundet med en ca. 30 m lang fodgængerbro.