Monumentet for Faldne Flyvere i København overflyves medio august af to F-16 jagere.

Fredag den 18. august 2017 flyver to F-16 ad to omgange over ”Monumentet for Faldne Flyvere” ved Stadsgraven i København. Monumentet er rejst af Foreningen for Danske flyvere, der samme dag markerer sit 100-års jubilæum med et arrangement på Kløvermarken, hvor dansk flyvning trådte sine barnesko. Den første overflyvning med F-16 bliver kl. 12.00, den anden kl. 12.30. Ved overflyvningen kl. 12.30 kommer flyene med godt 1000 km/t og udfører et "vertical climb", som nok vil være et uvant syn for de fleste. Den præcise placering af Monumentet for Faldne Flyvere er på voldarealet langs Stadsgraven.

Mellem de to overflyvninger af København flyver de to F-16 det øvrige Sjælland og Lolland-Falster rundt og indvier den nye ”Ellehammer-rute”, der bl.a. går langs Københavns kanaler. Hele turen foregår i 1000 fod eller godt 300 meters højde, så der bliver rig mulighed for at se og høre flyene, hvis man placerer sig på ruten. Over København er højden dog det dobbelte - altså godt 600 meter.

I en pressemeddleelse skriver Foreningen for Danske flyvere følgende: - Hvis du ikke vil nøjes med at se flyene i deres rette element, kan du også kigge forbi Kløvermarken, der i dagens anledning er omdannet til Flyveplads. Her vil en lang række fly lande fra fredag kl. 11.00 og stå udstillet i løbet af eftermiddagen. Her vil både en EH-101 Merlin-helikopter, en Lynx-helikopter og et T-17 Supporter træningsfly fra Flyvevåbnet være at se på nærmeste hold. Arrangementet på Kløvermarken afholdes som sagt af Foreningen af Danske Flyvere og løber frem til fredag eftermiddag kl. 16.00. Men det stopper ikke her. Fra fredag til søndag er der også Roskilde Airshow, der er det eneste større Air Show i Danmark foruden Danish Air Show, som Forsvaret afholder hvert andet år.

Forsvaret er traditionen tro også rigt repræsenteret ved Roskilde Airshow og her vil man lørdag og søndag fra 11.30 til 16.30 kunne opleve F-16 fly samt træningsflyet T-17, der bruges til at uddanne nye piloter. Også redningshelikopteren EH101 Merlin er med, samt den aldrende Lynx-helikopter og dens afløser MH-60 Seahawk. Alle flyene på nær T-17 vil vise deres evner i luften, hvorefter man vil kunne få et nærmere kig på dem på "static display". Herudover bidrager Forsvaret også med to mobile radarenheder, en såkaldt RAC Radar og en SMAG radar. Det giver en unik mulighed for at se, hvordan en sådan opsætning ser ud, og hvordan styring af luftrummet foregår. Se mere på hjemmesiden www.airshow.dk