Udstilling "Gennem Ild & vand" om danske veteraner sendes på landsturné

Danmark har siden 1948 sendt danskere ud til krig, kriser og katastrofer. Projektet Udsendt Af Danmark lader de udsendte fortælle om, hvorfor de tog afsted, hvad de lavede og hvad de har taget med hjem.

Ved hjælp af udstillingen "Gennem Ild & Vand" breder man de mange veteraners fortællinger ud og oplyser bredt om, hvor Danmark har  deltaget, og hvordan. Et er den politik, der bliver ført af de siddende regeringer. Noget andet er de mennesker af kød og blod, der rejser ud i op til et år for udføre det arbejde, som Folketinget træffer beslutning om.

Formålet med projekt Udsendt Af Danmark er, at skabe et bredere og mere nuanceret billede af alle de danskere, som har været sendt ud på en international mission. Målet nås på flere måder - gennem online fortællinger, en fysisk vandreudstilling og via undervisningsmaterialer med tilknyttet brætspil. Den fysiske udstilling ”Gennem Ild & Vand” er altså blot et element i folkeoplysningen om Danmarks veteraner og landets internationale engagement siden 1948.

Udstillingen er skabt med det formål at oplyse og samtidig være en generisk og mobil udstilling, der kan tilpasses, hvor den kommer frem. Den vil kunne fungere som en ubemandet såvel som bemandet udstilling, hvor udstillingen bliver knyttet til undervisning, spil og interaktivitet. Ved hjælp af NFC-tags og QR-koder kobles udstillingen med universer skabt virtuelt og online. Således kan de besøgende ved hjælp af VR-briller eller din smartphone opleve udstillingen på flere niveauer.

Frem mod Den Nationale Flagdag den 5. september 2019 udgiver projektet online fortællinger, holder foredrag og turnerer rundt med udstillingen.

Danmarkspremieren på udstillingen finder sted på Københavns Rådhus den 7. februar 2019 kl. 15.00 og tager derfra på Danmarksturné. (Kilde: Foreningen Folk & Sikkerhed)

Landskontoret:

Trondhjemsgade 5 kld.