Dansk chef for en FN ”special political mission” i Yemen

Generalløjtnant Hæren Michael Lollesgaard udsendes i februar 2019 som chef for FN’s nye politiske mission i Yemen (UNMHA). Regeringen har udpeget generalløjtnanten efter direkte anmodning fra FN. Det oplyser Forsvarskommandoen.

Udnævnelsen sker efter, at regeringen har besluttet at imødekomme en anmodning fra FN om, at Michael Lollesgaard udpeges til stillingen. Michael Lollesgaard får titel af Assistant Secretary General og bliver leder af missionen og formand for redeployeringskoordinationskomitéen. FN’s mission i Yemen er en såkaldt ”special political mission” og er efter aftale med konfliktens parter civil og ubevæbnet. Opgaven er at overvåge våbenhvileaftalen mellem de stridende parter i Yemen. Forsvaret har ikke tidligere bidraget til Yemen. - FN’s ønske om at placere netop Michael Lollesgaard i denne vigtige og ledende rolle skal ses som en stor anerkendelse af Michael Lollesgaards store erfaring og kvaliteter - samt en generel anerkendelse af Danmarks stadige engagement i og bidrag til FN, siger forsvarschef general Bjørn Bisserup.

Ud over Michael Lollesgaard tilbyder Danmark at udsende et mindre supplerende bidrag af personel til personlig støtte for generalløjtnanten. Michael Lollesgaard er aktuelt den danske militære repræsentant til NATO og EU, og han har tidligere blandt andet været chef for FN’s mission i Mali. - Jeg er naturligvis meget beæret over, at FN har ment, at jeg var den rette til at løse denne meget vigtige lederrolle og opgave. Der bliver tale om en krævende, men også meget spændende opgave, som jeg nu ser frem til at komme i gang med, siger Michael Lollesgaard.

Landskontoret:

Trondhjemsgade 5 kld.