29. oktober 2018

Foredragsaften om 29. august 1943 på fregatten JYLLAND

Som et led i markeringen af 75-året for Flådens Sænkning og samarbejdspolitikkens sammenbrud arrangerer DSI Fregatten Jylland og Danmarks Marineforening/Ebeltoft Marineforening - i samarbejde med Syddjurs Folkeuniversitet - foredrag med marinehistoriker Søren Nørby med følgende introduktion:

”Sænk Skibene !” Sådan lød viceadmiral Aa. H. Vedels ordre, da han om morgenen den 29. august 1943 fik besked om, at tyske tropper var i færd med at trænge ind på flådens hovedbase på Holmen.

Ordren markerede det endelige brud med tre års samarbejde med den fjende, der siden 9. april 1940 havde holdt Danmark besat.
Vedels ordre satte fra morgengryet den 29. august gang i en aktion, hvor det lykkedes Søværnets personel at sprænge eller på anden måde ødelægge hovedparten af Flådens skibe. Desværre blev det ikke uden tab. Syv danskere betalte således denne dag den højeste pris for deres indsats for Danmark og Søværnet.

Marinehistorikeren Søren Nørby beskriver Søværnets historie fra ”skammens dag” den 9. april 1940 og frem til den dramatiske augustdag i 1943, hvor samarbejdspolitikken brød sammen. Han fortæller om flåden, der sænkede sig selv, og giver her ordet til personer, der var med, og dermed var med til at sikre, at Danmark efter krigen blev talt mellem Tysklands fjender.