Udsendt Af Danmark lancerer hver dag i et helt år en ny historie fra en af Danmarks udsendte til krig, kriser og katastrofer som nedtælling til Flagdagen for Danmarks udsendtes 10-års jubilæum i 2019

For første gang i danmarkshistorien bliver der skabt et samlet billede af de danske veteraners oplevelser, før, under og efter de har været af sted. Initiativet hedder Udsendt Af Danmark og har hverken tv-station eller forlag i ryggen. Med over 60.000 visninger af traileren på mindre end en uge er Folk & Sikkerheds projekt allerede en stor succes, som d. 5. september premierer med den første fortælling ”Hverdagen er fucking vild”.

- Jeg kan ikke se de pårørende til de dræbte danske soldater i Afghanistan og i Irak i øjnene, hvis alt skal opgøres i penge, citerede Berlingske en rasende Lars Løkke Rasmussen for at sige til Donald Trump under sommerens NATO-topmøde. Løkkes argument var, at Danmarks indsats og de danske tab har været langt større end de fleste andre NATO-landes, og han mødte derfor op til topmødet med ”rank ryg”.
Og han er ikke alene. De fleste danskere bliver et par centimeter højere, når talen falder på vores bidrag til verdens krige, kriser og katastrofer. Der er en stor offentlig opbakning til udsendelserne, og trods tab af menneskeliv og fysisk og psykisk førlighed er danskeren generelt stolt over Danmarks bidrag.

Danskeren er dog også ret uvidende om de danske udsendelser. Bag de tragiske tal på faldne og det imponerende antal af udsendte gemmer sig titusindvis af fortællinger, medierne sjældent beskæftiger sig med, og som skoleundervisningen endnu ikke har taget fat på. Den offentlige opmærksomhed handler stort set kun om de faldne og om PTSD, mens skoleundervisningen drejer sig om skiftet til aktivistisk udenrigspolitik og Danmark som småstat. Og befolkningen sætter lighedstegn mellem veteran og soldater, hvor historierne fra læger, præster, politifolk, sygeplejersker og ikke mindst beredskabsfolk forbliver ufortalt. Kendskabet til deres bidrag er meget lille.

Men sådan skal det ikke blive ved at være, hvis det står til den tidligere udsendte officer Ann-Christina Salquist og journalist og producent Axel Boisen. De har gennem det sidste år samarbejdet med Foreningen Folk & Sikkerhed for at finde frem til de historier, der bedst giver et indblik i de mange forskellige opgaver, kompetencer og typer af danske udsendelser siden 1948. Hvorfor meldte de sig, hvad lavede de derude, hvad spiste de og hvem kæmpede de imod? Hvordan udviklede udsendelsen dem som mennesker og hvad bruger de det til i dag? Hvordan havde kærligheden det undervejs, hvad sagde børnene. Og mødes de stadig med kolleger fra udsendelsen eller er det lukket kapitel i livet? Spørgsmålene er mange og svarene altid personlige og nærværende.

- Vi er blevet mødt med den største generøsitet og lyst til at berette, siger producer Axel Boisen, der har stået bag tv-serier om blandt andet indvandrere, kvindehandel og EU's politisamarbejde. Han har foreløbig interviewet mere end 50 tidligere udsendte fra danske brigade i 1948 i Tyskland, over udsendte til Congo, Cypern, Ex-Jugoslavien og Irak til de nutidige i Afghanistan, Mali og Baltikum og er glad for konceptets lange forløb, hvor der over et år bliver fortalt 365 historier.
- Normalt har man stramme regler for tv-produktion, der mere handler om seertal end indhold. I Udsendt Af Danmark kan vi give os tid til at folde historierne ud, og så kan seeren selv vælge ud.

Sammen med projektet følger en lærervejledning til Folkeskolens ældste klasser og ungdomsuddannelserne, så fortællingerne kan bruges til de nye læseplaner i både folkeskole og gymnasium. Og her er det grundlæggende at den personligt oplevede historie er i centrum. Ann-Christina Salquist fortæller:
- Vi arbejder på at skabe et bredere og mere nuanceret billede af de danske udsendelser. Personligt ville jeg ikke have undværet min tid som udsendt og langt de fleste kommer jo hjem med oplevelser, der har styrket dem. Alligevel er det næsten altid den dårlige historie, vi hører. På den baggrund er vi rigtig glade for opbakningen fra forsvaret, de involverede ministerier, Kongehuset og et par store fonde.

Udsendt Af Dannark er forankret i foreningen Folk & Sikkerhed, hvor den 40-årige veteran Ann-Christina Salquist sidder i bestyrelsen. Hun har længe arbejdet på at forandre grundfortællingen om de udsendte. Den første lille film om projektet blev set mere end 60.000 gange på to dage og vidner om en stor interesse for den personlige beretning. - Udsendt Af Danmark er uafhængig af såvel økonomiske og politiske interesser. Projektet er drevet af en stolthed over at være veteran, men også med en journalistisk ambition om at få forklaret det danske samfund, at en veteran er mange andre ting end en syg person. Og vi er glade for, at flere fonde har fundet dette formål støtteværdigt – det er helt afgørende for projektet, fastslår Ann-Christina.

Med det nye forsvarsforlig er der lagt op til en større integrering af forsvar og hjemmeværn rundt om på de danske arbejdspladser. H.K.H. Prins Joachim følger Udsendt Af Danmark tæt, som særlig sagkyndig i Forsvaret, hvor et nyt totalforsvarsstyrkekoncept skal styrke anvendelsen af frivillige i Hjemmeværnet og Reserven. I et interview til Udsendt Af Danmark, som også vil blive vist hen over året, siger prinsen blandt andet: - Med en aktiv tilknytning til reserven eller hjemmeværnet, så vil man helt naturligt komme med friske impulser fra det civile til det militære og omvendt. Den udsendte har en anden identitet, som man gerne bruger og som er stolt af. Det er ikke Jekyll and Hyde, men noget man bruger positivt. Man kommer udmattet men styrket og mere robust tilbage, og man ser en anden virkelighed tilbage i virksomhedens trygge fold.

Faktaboks:
Udsendt Af Danmark er skabt til Foreningen Folk & Sikkerhed af kommunikationsbureauet Salquist & Boisen.
Projektet handler om alle typer af veteraner, som den danske stat har sendt ud siden 1948, og følger definitionen fra Monumentet på Kastellet.

Du kan læse mere om projektet og samtidig følge med i de 365 fortællinger:

www.udsendtafdanmark.dk
www.facebook.com/udsendtafdanmark
www.youtube.com/udsendtafdanmark

Projektet er foreløbigt støttet af en række fonde og virksomheder.