Staten genovervejer udbud på fire miljøskibe til Søværnet.

Danske Maritime er tilfreds med, at det er lykkedes at opnå enighed om forsvarsforliget, der indebærer, at staten vil genoverveje udbuddet på et stort og tre mindre miljøskibe til en anslået værdi på 400 mio. kr. Det skriver organisationen på deres site.

I forligsteksten offentliggjort 28. januar 2018 står der følgende: ”Militære fartøjer til løsning af havmiljøopgaver. Forligspartierne noterer sig, at udbuddet af nye miljøskibe genovervejes med henblik på at undersøge muligheden for en løsning, hvor nye militære fartøjer, udover den militære opgaveløsning, i nødvendigt omfang kan løse havmiljøopgaver.” Det vil give Forsvaret mulighed for at udarbejde et nyt udbud, der passer med vækstplanen for Det Blå Danmark, hvor man husker på vigtigheden af også at udvikle danske kompetencer, innovation og sikre det danske forsvar den nødvendige forsyningssikkerhed i form af nationale skibsværfter og kompetencer.

- Vi er glade for, at særligt Dansk Folkeparti samt enkelte andre politikere, deriblandt folketingspolitikere, regionspolitikere samt borgmestre i de seneste uger har lagt sig i selen for at sikre, at denne type arbejder fortsat kan udføres i Danmark. Det er vigtigt både for den enkelte medarbejder på de danske værfter, hos de maritime leverandører og for Danmark, at staten tænker i helheder, siger adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime.

De fire miljøskibe vurderes at give beskæftigelse til godt 400 mand i et år fordelt på værfter, lokale underleverandører samt medarbejdere i den maritime udstyrsindustri. (Kilde: Danske Maritime)